hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > آذربایجان شرقی| زخم سرمای دیررس بر تن درختان میوه

آذربایجان شرقی| زخم سرمای دیررس بر تن درختان میوه

خسارت ناشی از برف و سرمای دیررس به‌ویژه در مناطق کوهستانی کشورمان در سال‌های اخیر، آسیب‌های غیرقابل جبرانی به کشاورزان وارد کرده است، به‌گونه‌ای که رقم آن تنها در آذربایجان شرقی در 2 سال اخیر حدود 2800 میلیارد تومان بوده است.

به گزارش ایرنا،در این میان هرچند صندوق بیمه کشاورزی برای ترویج بیمه محصولات کشاورزی از یک‌سو و جبران خسارات ناشی از سیل، برف و سرمای دیررس از سوی دیگر می‌کوشد، اما با توجه به وضعیت مالی آن، پرداخت همه غرامت به کشاورزان ممکن نیست.

خسارت سنگین سرمای دیررس بهاره

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه هرسال به‌نوعی با انواع خسارت‌های وارده به محصولات کشاورزی روبرو هستیم، گفت: می‌توان با توجه به اخطارهای جهاد کشاورزی، هواشناسی و به‌کارگیری روش‌های علمی و تکنولوژیکی از سرمازدگی محصولات کشاورزی کاست. علی رخ افروز اظهار داشت: به‌طورمعمول سرمای بهاره در 2 نوع تشعشعی یا منطقه‌ای و جبهه‌ای و پایدار است؛ خسارت سرمای تشعشعی کمتر بوده اما چون در سرمای جبهه‌ای و منطقه‌ای برودت هوا ماندگار است خسارت بیشتری به محصولات کشاورزی وارد می‌شود. او با بیان اینکه متأسفانه امسال سرمای دیررس بهاره در آذربایجان شرقی از نوع جبهه‌ای بود، گفت: بر اساس آخرین برآوردهای اولیه، سرمای دیررس بهاره که در سطح هوا تا منفی 5 (سردترین دما در مرند و کلیبر) و سطح خاک تا منفی 8 درجه رسید، به باغ‌ها و مزارع این استان خسارت سنگین زد.معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: در اثر سرمای دیررس بهاره و افت شدید دما در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت امسال، باغات و مزارع شهرستان‌های مراغه، اهر، کلیبر، سراب، خداآفرین و هوراند، هزار و 220 میلیارد تومان خسارت دیدند که از این رقم 983 میلیارد تومان سهم باغات و بقیه مربوط به محصولات زراعی است. رخ افروز بیان کرد: عمده خسارت وارده به محصولات باغی و سردرختی بوده که در بین محصولات باغی نیز درختان هسته‌دار اعم از زردآلو، آلوچه، آلو، آلبالو و گیلاس به‌اضافه درختان گردو و بادام بیشترین آسیب را دیده‌اند.

پرداخت خسارت در صورت بیمه بودن

مدیر صندوق بیمه کشاورزی آذربایجان شرقی نیز گفت: زمین‌ها و باغ‌های کشاورزی که بیمه هستند خسارت و غرامت ناشی از آسیب‌های سرمازدگی و سایر بلایای طبیعی آن‌ها پرداخت می‌شود. شهرام نریمانی افزود: پوشش بیمه‌ای 1398-1397 که از مهرماه پارسال آغازشده است، 43 هزار هکتار باغ و تنه درخت، 142 هزار هکتار انواع زراعت‌های پاییزه و 158 هزار واحد دامی را در استان شامل می‌شود. او گفت: امسال زراعت دیم استان 30 درصد، باغات 40 درصد، طیور 70 درصد و دام نزدیک به 20 درصد بیمه‌شده‌اند ولی این ضریب نفوذ بیمه در برابر تولیدات استان بسیار پایین است. نریمانی اظهار داشت: در 3 سال اخیر به دلیل پرداخت نشدن به‌موقع حق بیمه، مردم از صندوق بیمه کشاورزی دلسرد شده‌اند و به این دلیل ضریب نفوذ بیمه کشاورزی کاهش پیداکرده است. او با بیان اینکه تمام عوامل قهری، طبیعی و بیماری‌زا و سایر عواملی که به بخش کشاورزی آسیب می‌زنند، با عناوین مختلف زیرپوشش بیمه صندوق کشاورزی هستند، افزود: خسارت‌های پرداخت‌شده ناشی از سرمازدگی، تگرگ و طوفان در سال گذشته 135 میلیارد تومان است

نریمانی بیان کرد: این میزان خسارت که هرساله پرداخت می‌شود، بدون حمایت‌های دولتی به‌هیچ‌وجه امکان‌پذیر نخواهد بود و تعرفه‌ای هم که تعیین می‌شود دولت نزدیک به 50 درصد حق بیمه را متقبل می‌شود. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد